پنل جای خالی زنان در فضای کسب و کار

جمعه‌ای که گذشت، یعنی ۱۸ اسفند، روز زن بود. این روز در سال‌های اخیر هم در ایران و هم در جهان، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده چرا که فرصتی است تا زنان صدای خود را به جامعه برسانند و درباره حقوق و مشکلات آن‌ها صحبت شود. امسال، همایش «آینده وب و موبایل» نیز با این روز همزمان شده بود و یکی از بحث‌های مهم همایش امسال، به حضور زنان در فضای کسب و کار اختصاص داشت.

این بحث در قالب یک پنل با حضور زنان کارآفرین و سرشناس فضای کسب و کار ایران برگزار شد. گلرخ بحری، موسس مهربانه، نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، لنا وفایی، موسس پیاده، نیکو نیک‌نام موسس نیک پرینت و هدیه میری مقدم، مدیر دیوار در این پنل حضور داشتند. در ابتدا مسأله تبعیض جنسی در استخدام نیروی انسانی خانم مطرح شد. نظرات مختلفی وجود داشت اما همه در مورد این که پیش‌زمینه‌های ذهنی و فرهنگی نادرست در این زمینه بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیر دارد، هم‌نظر بودند. پیش‌زمینه‌هایی که عمیقا در ذهن ما نقش بسته‌اند، خواه ناخواه بر نوع رفتار ما تأثیر دارند و باید به آگاهی‌بخشی در مورد این مسأله به نسل‌های بعدی، توجه کنیم. نازنین دانشور در این مورد تأکید داشت که نباید منتظر شویم فضا مهیا شود، بلکه زنان باید برای گرفتن حق خود پافشاری کنند.

گلرخ بحری، موسس مهربانه، پا را فراتر از تبعیض‌ها گذاشت و از تمایل بعضی از کارفرما و سرمایه‌گذاران به برقراری روابط خارج از چارچوب با زنان انتقاد کرد. او معتقد است همانطور که در سایر کشورها و جشنواره‌های مهم بین‌المللی مسأله خشونت علیه زنان با کمپینی مثل #MeToo مطرح شده، باید در ایران نیز این موضوع مطرح شود و زنان جرأت پیدا کنند مسائل خود را به زبان بیاورند.

می‌توانید نظرات افراد بیننده پنل را با هشتگ #FOWM در توییتر دنبال کنید. نظر شما درباره حقوق زنان در ایران و فضای کسب و کار چیست؟ به نظر شما در کسب و کار با چه مشکلی بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنند و راه حل آن چیست؟ تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.